Помогите с переводом и с утверждениями текста.

  • V. Перепишите и переведите текст.
    THE OLDEST RAILWAY IN RUSSIA
    The St. Petersburg - Moscow Mainline is the oldest and the most outstanding railway in Russia. The project of this railway was proposed by P.P. Melnikov. According to his project “chugunka” was planned as a double-track line, 664 km long, with the 5 feet gauge (now the standard), steam-powered. The speed of passenger and freight trains was supposed to be 34,4 km and 16 km respectively.
    The construction began in 1843 and lasted 8 years. From the very beginning the builders faced many hardships because of severe climatic and difficult geological conditions. Hundreds of kilometers of track were laid down through forests and marshes, many rivers were crossed. The line is virtually straight and level. 185 bridges and 19 viaducts were built to make the line as straight as possible. There is a legend that the route of the railway was chosen by the Tzar Nikolay I, who drew a straight line between the two cities on the map and ordered this line to be the route of the railway. But the fact is that the construction of the line was preceded by long and thorough surveying work, a great part of which was done by P.P. Melnikov himself.
    All the component parts of the track, bridges and viaducts were produced at Russian plants by using only domestic materials, including timber for sleepers and cast iron for rails.
    One has to give credit* to the first railway builders, who laid the track in extremely difficult conditions. Nobody took care of the workers and nobody paid attention to their working conditions. People lived in “shalashes” or dug-outs; ate often tainted food; worked from dawn till sunset, often in water up to their knees and their main tools were spades, picks, axes, wheelbarrows and horse-drawn carts. The cruel exploitation of the workers was exposed by Nekrasov in his famous poem “The Railway”.
    The railroad was officially opened for traffic on November 1, 1851. The first train departed from St. Petersburg at 11.15 and arrived in Moscow 21 hours 45 minutes later. There were 17 passengers in the first-class cars, 63 – in the second-class cars and 112 – in the third-class cars. The speed of the first trains was 40 km/h but two years later it was increased up to 60 km/h. It was the world’s record in the speed of passenger trains.
    Notes: * one has to give credit – нужно отдать должное
    . Укажите, какие из следующих утверждений соответствуют содержанию текста. Используйте фразы: It is right. It is wrong. Исправьте неверные утверждения.
    The Trans-Siberian Railway is the oldest railway in Russia. 2. P.P. Melnikov made the project of the St. Petersburg – Moscow mainline. 3. It was a single-track line. 4. This line had many curves and gradients. 5. The construction of the line was preceded by long and thorough surveying work. 6. All the materials for the construction were imported from Britain. 7. Rails were made of cast iron. 8. The railway was opened for traffic in 1851. 9. The first train departed from Moscow at midnight. 10. The train consisted of first-class cars only.

  • The Trans-Siberian Railway is the oldest railway in Russia. Wrong.
    The St. Petersburg - Moscow Mainline is the oldest and the most outstanding railway in Russia.
    2. P.P. Melnikov made the project of the St. Petersburg – Moscow mainline. True.
    3. It was a single-track line. Wrong.
    According to his project “chugunka” was planned as a double-track line,
    4. This line had many curves and gradients. Wrong.
    The line is virtually straight and level.
    5. The construction of the line was by long and thorough surveying work. True.
    6. All the materials for the construction were imported from Britain.Wrong.
    7. Rails were made of cast iron. True.
    8. The railway was opened for traffic in 1851.True.
    9. The first train departed from Moscow at midnight. Wrong.
    10. The train consisted of first-class cars only.Wrong.

    Там, где написано wrong(неправильно), найдите эти предложения в тексте и напишите рядом, как в примере.

  • А с переводом поможете?

  • Нет, есть словари. Если отдельные предложения не получатся, посмотрим вместе.

  • Оказывается, текст актуален в 2023 году. Оставлю перевод.

  • Магистраль Санкт-Петербург - Москва – самая старая и наиболее выдающаяся железная дорога в России. Проект этой железной дороги предложил П. П. Мельников. По его проекту «чугунка» планировалась как двухпутная линия, длиной 664 км, с колеёй 5 футов (ныне стандартная), на паровой тяге. Скорость движения пассажирских и грузовых поездов должна была быть 34,4 км и 16 км соответственно.
    Строительство началось в 1843 году и продолжалось 8 лет. С самого начала строители столкнулись со многими трудностями из-за суровых климатических и сложных геологических условий. Через леса и болота были проложены сотни километров пути, многие реки были пересечены. Линия практически прямая и ровная. Было построено 185 мостов и 19 виадуков, чтобы сделать линию максимально прямой. Существует легенда, что маршрут железной дороги был выбран Царём Николаем I, который провёл прямую линию между двумя городами на карте и приказал этой линии быть маршрутом железной дороги. Однако дело в том, что строительству линии предшествовали долгие и тщательные изыскательские работы, большую часть которых проделал сам П. П. Мельников.
    Все составные части пути, мосты и виадуки производились на российских заводах путём использования только отечественных материалов, включая лесоматериалы для шпал и чугун для рельсов.
    Надо отдать должное * первым строителям-железнодорожникам, которые проложили путь в крайне сложных условиях. Никто не заботился о рабочих и не обращал внимания на их условия труда. Люди жили в «шалашах» или землянках; ели часто испорченную пищу; работали с рассвета до заката, часто в воде по колено, и их основными инструментами были лопаты, кирки, топоры, тачки и конные повозки. Жестокая эксплуатация рабочих была разоблачена Некрасовым в его знаменитом стихотворении «Железная дорога».
    Движение на железной дороге было официально открыто 1 ноября 1851 года.
    Первый поезд отправился из Санкт-Петербурга в 11,15 и прибыл в Москву через 21 час 45 минут. В вагонах первого класса было 17 пассажиров, 63 - в вагонах второго класса и 112 - в вагонах третьего класса. Скорость первых поездов составляла 40 км/ч но через два года она была увеличена до 60 км/ч. Это был мировой рекорд по скорости пассажирских поездов.